حوا نیوز - منبع خاصی از ناب ترین خبر ها برای همگان

مرجعی برایی دنبال کردن و بررسی کردن انواع عجیب و غریب اخبار و اطلاعات

حوا نیوز - منبع خاصی از ناب ترین خبر ها برای همگان

مرجعی برایی دنبال کردن و بررسی کردن انواع عجیب و غریب اخبار و اطلاعات

در اینتجا شما میتوانید انواع مختلفی از خبر ، هیجان انگیز ، ترسناک ، خنده دار و... را مشاهده کنید و از دنیا آگاه باشید.
پیوندها
يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۸:۳۹ ب.ظ

آنچه در مورد اختلال لخته شدن نادر معروف به VITT می دانیم

 

سندرم لخته شدن خون جدید ، که در اقلیت کمی از گیرندگان COVID-19 دیده می شود ، همچنان توجه قابل توجهی را به خود جلب می کند ، اما کارشناسان می گویند این رویداد بسیار نادر است – و در بیشتر موارد قابل درمان است.

ترومبوسیتوپنی ترومبوتیک ناشی از واکسن یا VITT حداقل در 18 گیرنده آکسفورد-آسترا زنکا در کانادا شناسایی شده است و 10 مورد دیگر تحت بررسی هستند.  سه مورد مربوط به این بیماری وجود دارد.

این اختلال که با تعداد کم پلاکت مشخص می شود ، با تصاویر بردار ویروسی AstraZeneca و Johnson & Johnson همراه است ، اما به طور قطعی با آن ارتباط ندارد.

برخی از استان ها شروع به استفاده از AstraZeneca برای اولین دوزها کرده اند.  افزایش عرضه واکسن های mRNA از Pfizer-BioNTech و Moderna از کانادا به معنای دسترسی بیشتر کانادایی ها به این تصاویر است.

آنچه در مورد VITT می دانیم در اینجا است:

چقدر اتفاق می افتد؟

کمیته مشورتی ایمن سازی ملی می گوید درصد VITT در کانادا نزدیک به یک در 100000 دوز تجویز شده از 28 آوریل بود.

بیش از دو میلیون دوز AstraZeneca در کانادا تجویز شده است.  هفته گذشته ، انتاریو گفت که خطر در این استان نزدیک به یک در 60،000 است.

طبق جدول علمی انتاریو ، موارد کمی از VITT با واکسن جانسون و جانسون که در ایالات متحده استفاده می شود وجود دارد ، که به نظر می رسد فرکانس حدود یک مورد در هر 500000 دوز مصرفی باشد.

AstraZeneca در ایالات متحده تأیید نشده است و Johnson & Johnson اگرچه در کانادا تأیید شده است اما هنوز در اینجا استفاده نمی شود.

VITT چه عواملی ایجاد می کند؟

کارشناسان می گویند به نظر می رسد این اختلال پاسخی ایمنی به واکسن ها علیه ناقلین ویروسی است.  از آنجا که آنتی بادی در طی چهار تا 28 روز پس از سکته مغزی تولید می شود ، پلاکت ها به نوعی در تعداد کمی از افراد درگیر می شوند.

مشخص نیست که چرا اقلیت گیرندگان تحت تأثیر قرار می گیرند و دیگران تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

به نظر متخصصان ، لخته شدن خون قبلی یا سابقه خانوادگی لخته ها مهم نیست و همچنین مصرف قرص های ضد بارداری – که خطر لخته شدن حدود 5000 تا 10000 را به همراه دارد.

همچنین به نظر نمی رسد که جنسیت نشان دهد که چه کسی بیشتر مستعد VITT است.

علائم مشاهده چیست؟

تعدادی از علائم گسترده ممکن است VITT را نشان دهند.  NACI در ابتدا گفت که علائم بین چهار تا 20 روز پس از دریافت واکسن ناقل ویروس را تحت نظر دارد ، اما اخیراً این برنامه را به چهار تا 28 روز افزایش داده است.

علائم شامل سردردهای مداوم و شدید ، دشواری در حرکت دادن قسمت های بدن ، تشنج ، تاری دید یا دوبینی ، تنگی نفس یا درد در پشت ، قفسه سینه یا شکم است.  تغییرات قابل توجه در اندام – تورم ، قرمزی ، رنگ پریدگی یا احساس سرما در بازو یا پا – همچنین ممکن است لخته را نشان دهد.

لخته ها معمولاً در سر ، ریه ها ، پاها یا معده ایجاد می شوند ، بنابراین علائم مرتبط با این قسمت های بدن را نباید نادیده گرفت.  برخی از لخته های VITT در قسمت هایی از بدن دیده می شوند که به طور معمول با لخته ها در ارتباط نیستند ، از جمله رگهای اسپلانچنیک که کبد ، طحال و روده را تخلیه می کنند.

بارگذاری …

بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …

اگر فکر کنید که یک حق امتیاز داشته اید چه کاری انجام می دهید؟

متخصصان می گویند در صورت بروز علائم ، افراد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

پزشک مراقبت های اولیه – پزشک خانواده ، کلینیک اسکان یا پزشک – در صورت کنترل علائم می تواند راهنمایی کند.

اما اگر سنگین تر به نظر می رسند ، به اتاق اورژانس بروید.

مانند بسیاری از شرایط دیگر ، به نظر می رسد که درمان زود هنگام VITT آسان تر است.

چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تعیین کم بودن پلاکت های بیمار ، شمارش کامل خون (CBC) را تعیین می کند ، گاهی اوقات آزمایش خون یا تصویربرداری اضافی مانند MRI برای تعیین تشکیل لخته انجام می شود.

چگونه درمان می شود؟

درمان های م areثر ارائه می شود ، از جمله انواع خاصی از رقیق کننده های خون و داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تعدیل می کنند.

اگرچه نادر است ، اما متخصصان می گویند اختلال لخته شدن جدی است و درمان آن برای بعضی ها شدید است.

پزشکان از موارد استفاده از هپارین رقیق کننده خون در موارد VITT که بسیار شبیه بیماری دیگری به نام HIT یا ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین است ، دور می مانند.

این گزارش توسط مطبوعات کانادایی برای اولین بار در 16 مه 2021 منتشر شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۶
حوااا شماععی زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی